Punca Slip Disc: Memahami dan Mendapatkan Rawatan Terbaik di Physiomobile

punca slip disc

Slip disc, merujuk pada masalah atau kecederaan yang berlaku bila mana ”disc”  yang berfungsi sebagai pelapik tulang belakang yang keluar dari kedudukan asal lalu mengakibatkan tekanan pada saraf tunjang utama dan menyebabkan rasa sakit di anggota badan yang terjejas. Kami akan menerangkan punca-punca slip disc, gejala-gejalanya, serta bagaimana Physiomobile membantu anda mendapatkan rawatan yang berkesan. Physiomobile bukan sahaja mempunyai cawangan di sekitar Shah Alam, Wangsa Melawati, Kota Damansara, Bandar Baru Bangi, Johor Bahru, Pasir Gudang, dan Desa Tebrau malahan Physiomobile juga boleh bergerak ke rumah anda di serata Malaysia.

Punca Slip Disc

  1. Kecederaan Fizikal

Kecederaan yang disebabkan oleh aktiviti fizikal yang berlebihan atau kemalangan boleh menyebabkan slip disc. Contohnya, mengangkat beban yang terlalu berat tanpa teknik yang betul boleh memberi tekanan berlebihan pada cakera atau ‘disc’ tulang belakang.

  1. Penuaan

Seiring dengan usia, cakera tulang belakang boleh menjadi kurang fleksibel dan lebih mudah tergelincir. Proses penuaan menyebabkan cakera kehilangan kelembapan, menjadikannya lebih terdedah kepada kerosakan.

  1. Pergerakan yang Salah

Pergerakan yang salah atau postur badan yang tidak betul semasa duduk, berdiri, atau tidur boleh menyebabkan tekanan yang tidak seimbang pada tulang belakang, yang akhirnya boleh menyebabkan slip disc.

  1. Obesiti

Berat badan yang berlebihan memberi tekanan tambahan pada tulang belakang. Obesiti meningkatkan risiko cakera tulang belakang tergelincir kerana beban yang perlu ditanggung oleh tulang belakang adalah lebih tinggi.

  1. Keturunan

Faktor genetik juga memainkan peranan dalam risiko slip disc. Jika ada ahli keluarga yang mengalami masalah ini, kemungkinan anda juga berisiko tinggi untuk mengalaminya.

  1. Kurang Aktiviti Fizikal

Gaya hidup yang tidak aktif boleh melemahkan otot-otot yang menyokong tulang belakang, menjadikannya lebih mudah tergelincir. Latihan fizikal yang kerap dan regangan dapat membantu menguatkan otot-otot ini.

Gejala utama bagi Slip Disc

  1. Sakit Di Bahagian Belakang

Gejala paling utama yang akan di alami seseorang  adalah kesakitan yang teruk di bahagian belakang, yang boleh merebak ke kaki atau tangan bergantung pada lokasi cakera yang tergelincir.

  1. Kebas dan Kesemutan

Tekanan pada saraf boleh menyebabkan kebas atau kesemutan pada bahagian tubuh yang terjejas. Ini biasanya berlaku di lengan atau kaki.

  1. Otot Jadi Lemah

Slip disc boleh menyebabkan kelemahan pada otot-otot tertentu, menjadikan aktiviti harian seperti mengangkat objek atau berjalan menjadi sukar.

  1. Kehilangan Refleks

Dalam kondisi  yang lebih teruk, slip disc boleh menyebabkan kehilangan refleks di bahagian-bahagian tertentu badan.

Rawatan Slip Disc di Physiomobile

Physiomobile adalah ​​pusat rawatan fisioterapi yang khusus dalam teknik rawatan Manual Terapi tanpa mesin atau lebih dikenali sebagai teknik “hands-on” dalam merawat pelbagai masalah berkaitan tulang, sendi, saraf termasuk Slip Disc. Mereka menawarkan rawatan fisioterapi yang disesuaikan untuk memenuhi keperluan individu.

Mempunyai cawangan di Shah Alam, Wangsa Melawati, Kota Damansara, Bandar Baru Bangi, Johor Bahru, Pasir Gudang, dan Desa Tebrau.

Serta rawatan ke rumah anda dengan servis “HouseCall” serata Malaysia antaranya di seluruh Negeri Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Cyberjaya, Seremban, Melaka, Johor Bahru, Ipoh Perak, Kuala Terengganu, Sungai Petani Kedah & Butterworth Penang.

  1. Penilaian awal dan konsultasi 

Sebelum memulakan rawatan, ahli fisioterapi kami yang bertauliah akan menjalankan penilaian menyeluruh untuk menentukan punca dan tahap keparahan slip disc. 

  1. Terapi Fizikal

Terapi fizikal adalah komponen utama dalam rawatan slip disc. Pakar fisioterapi akan merancang program latihan yang disesuaikan untuk menguatkan otot-otot yang menyokong tulang belakang dan meningkatkan fleksibiliti. Ini termasuk latihan kekuatan, regangan, dan aerobik.

  1. Terapi Manual

Terapi manual melibatkan teknik seperti urutan, mobilisasi sendi, dan manipulasi tulang belakang untuk melegakan kesakitan dan mengembalikan pergerakan normal. Terapi ini membantu mengurangkan tekanan pada saraf dan cakera yang tergelincir.

  1. Pendidikan dan Pencegahan

Physiomobile juga menekankan pendidikan kepada pesakit mengenai punca dan pencegahan slip disc. Khidmat nasihat akan diberi tentang postur yang betul, teknik mengangkat beban, dan latihan yang boleh dilakukan di rumah  untuk mengelakkan berulangnya masalah ini.

  1. Rehabilitasi Pasca Pembedahan

Bagi mereka yang memerlukan pembedahan untuk merawat slip disc, Physiomobile menawarkan program rehabilitasi pasca pembedahan untuk membantu pesakit pulih dengan cepat dan mengembalikan fungsi normal.

4 Sebab Kenapa Anda Perlu Memilih Physiomobile?

  1. Pakar Fisioterapi Berkelayakan

Ahli Fisioterapi di Physiomobile merupakan ahli fisioterapi yang bertauliah serta berkelulusan minimum Diploma dan Ijazah dalam bidang Fisioterapi.

  1. Fasiliti Moden

Setiap cawangan Physiomobile dilengkapi dengan fasiliti moden untuk memastikan rawatan yang berkesan dan selesa.

  1. Pendekatan Berpusatkan Pesakit

Rawatan di Physiomobile adalah berpusatkan pesakit, di mana setiap program rawatan disesuaikan mengikut keperluan dan keadaan individu.

  1. Lokasi Strategik

Mempunyai cawangan di Shah Alam, Wangsa Melawati, Kota Damansara, Bandar Baru Bangi, Johor Bahru, Pasir Gudang, dan Desa Tebrau.

Serta rawatan ke rumah anda dengan servis “Mobile Physiotherapy” serata Malaysia antaranya di seluruh Negeri Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Cyberjaya, Seremban, Melaka, Johor Bahru, Ipoh Perak, Kuala Terengganu, Sungai Petani KedaH & Butterworth Penang.

Kesimpulan

Slip disc adalah keadaan yang boleh menjejaskan kualiti hidup jika tidak dirawat dengan betul. Memahami punca-punca slip disc dan mendapatkan rawatan yang sesuai adalah langkah pertama untuk pemulihan. Physiomobile menawarkan rawatan komprehensif dan berkesan untuk membantu anda pulih daripada slip disc dan kembali kepada kehidupan yang aktif. Jangan biarkan kesakitan mengganggu hidup anda. Dapatkan rawatan di Physiomobile hari ini dan nikmati kehidupan tanpa kesakitan.

Hubungi Physiomobile

Untuk maklumat lanjut atau membuat temu janji, anda boleh menghubungi cawangan Physiomobile di Shah Alam, Wangsa Melawati, Kota Damansara, Bandar Baru Bangi, Johor Bahru, Pasir Gudang, dan Desa Tebrau.
Serta, anda boleh dapatkan rawatan ke rumah anda dengan servis “Mobile Physiotherapy” serata Malaysia antaranya di seluruh Negeri Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Cyberjaya, Seremban, Melaka, Johor Bahru, Ipoh Perak, Kuala Terengganu, Sungai Petani KedaH & Butterworth Penang. Mereka sedia membantu anda mendapatkan rawatan terbaik untuk masalah slip disc.

Loading

Related Post

Table of Contents

Find our articles helpful?
Join our newsletter to get notifications on post

Mengapa anda perlu mendapatkan rawatan di Physiomobile?

RAWATAN DISESUAIKAN MENGIKUT KEADAAN PESAKIT

BERPENGALAMAN LUAS DALAM TEKNIK TERAPI MANUAL

AHLI FISIOTERAPI YANG TERLATIH DAN BERKELULUSAN

BERMULA SEJAK 2016 & SUDAH MERAWAT PULUHAN RIBU KES DAN PESAKIT

RAWATAN DI KLINIK, RUMAH, ATAU DI MANA-MANA ANDA BERADA

BUKA SETIAP HARI

100% dilakukan oleh Ahli Fisioterapi bertauliah & professional